Stappenplan
Hieronder staat het stappenplan voor het insturen van de Jaarlijkse Verklaring. Onder het stappenplan staan de links naar de Jaarlijkse Verklaring die u dient te vullen.
Stappenplan voor het inleveren van de Jaarlijkse Verklaring
Voor het FIN-lid:
1. Verzamelen en publiceren van de documenten
Plaats de documenten die worden opgesomd in de Jaarlijkse Verklaring op de eigen website of op de MijnFIN pagina. Het enige extra document t.o.v. de ANBI publicatievereisten, zijn de statuten.
2. Toevoegen van hyperlinks:
Voorzie de Jaarlijkse Verklaring van het boekjaar (in 2025 is dat boekjaar 2024) en exacte hyperlinks naar de documenten die op de website zijn geplaatst.
3. Ondertekening van de Jaarlijkse Verklaring
- Laat de Jaarlijkse Verklaring ondertekenen door alle bestuurders. - Tip: gebruik een digitaal ondertekenprogramma zoals Adobe, Docusign of SignNow om het proces eenvoudig en efficiƫnt te laten verlopen.
4. Verzenden van de stukken
U mailt drie stukken (als PDF) binnen zes maanden na het sluiten van het boekjaar. Dit mailt u naar jaarlijkseverklaring@verenigingvanfondsen.nl
- Jaarlijkse Verklaring - versie voor intern gebruik (met handtekeningen van alle bestuurders)
- Jaarlijkse Verklaring - versie voor publicatie (zonder handtekeningen)
- Een actueel uitreksel van de Kamer van Koophandel. Dit om aan te tonen dat alle bestuurders die de Jaarlijkse Verklaring hebben ondertekend ook ingeschreven staan.
Instructies voor het maken van een PDF:
- Voor Windows-gebruikers: Hoe maak ik een PDF
- Voor Mac-gebruikers: Hoe maak ik een PDF
Klik op de titel van onderstaande twee documenten om ze te downloaden
Voor hulp bij het invullen van de Jaarlijkse Verklaring zoals het plaatsen van een link of digitale handtekening, mail naar jaarlijkseverklaring@verenigingvanfondsen.nl
Vervolgstappen door het FIN-team:
5. Controle van de Jaarlijkse Verklaring:
Het FIN-team controleert of de Jaarlijkse Verklaring volledig, actueel en ondertekend is door alle bestuursleden. Hierbij wordt gecontroleerd of de namen overeenkomen met die in het toegestuurde, actuele uittreksel uit het Handelsregister van de Kamer van Koophandel. Ook wordt getest of de hyperlinks werken en verwijzen naar de juiste documenten.
6. Verzoek om aanvulling:
Indien de Jaarlijkse Verklaring niet volledig is, zal het FIN-team het FIN-lid verzoeken om dit in orde te maken.
7. Publicatie van de verklaring:
Indien akkoord, plaatst het FIN-team de Jaarlijkse Verklaring zonder handtekeningen op de MijnFIN-pagina. Het fonds mag dit NIET zelf doen. Indien gewenst mag het document, na akkoord, ook op de eigen website geplaatst worden.
8. Terugkoppeling naar het FIN-lid:
Het FIN-team informeert het FIN-lid per e-mail dat de Jaarlijkse Verklaring akkoord is bevonden en op de MijnFIN-pagina is geplaatst. Hierna kan het FIN-lid de Jaarlijkse Verklaring optioneel ook op de eigen website plaatsen.